Hiroshima

Förra veckan åkte jag på klassresa tillsammans med mina vänner från hela årskurs ett! Vi åkte till Hiroshima med Shinkansen vilket är Japans snabbaste tåg! Ni känner säkert till det, tror jag!

Hursomhelst! Min grupp bestod av sex människor inklusive mig själv! Tre tjejer och tre killar. De alla är supersnälla, men killarna är alltid lite blyga i början.

På början av resan vaknade jag runt fem på morgonen, usch vad jobbigt! Jag avskyr att vakna så tidigt, speciellt när man haft skola dagen innan! (Vi åkte på en onsdag)

Resan tog cirka 4-5h från Tokyo till Hiroshima! Vi åkte förbi Osaka, åh vad jag ville stanna och hälsa på mina släktingar!

När vi kom fram åt vi Kaisendon vilket är i princip rå fisk med ris, men jag valde Magurodon, vilket är enbart rå tonfisk med ris! Så himla gott 😍

Vi skulle stanna i Hiroshima i tre dagar, alltså två nätter på ett hotell hyfsat nära Hiroshima Peace Memorial Museum. Det muséet besökte vi efter lunchen!

Det är så sorgligt och så hemskt när man går runt i det muséet. Jag tror inte att någon någonting kan förstå hur det var för de som upplevde atombomben i Hiroshima. Vi fick se grova bilder och videor på hur det var. Jag har varit på detta muséet innan, men varje gång jag går dit inser man bara mer och mer hur brutalt det är.

Det är verkligen värt att gå dit, eller iallafall förstå en del av det. Det är inte bara krig, inte bara en bomb eller ett vapen. Det handlar inte om makt. Det handlar om liv och lidande. Tyvärr, så blev de rejält drabbade, i ett flertal år. Det är så hemskt att oskyldiga personer och familjer kan bli så drabbade för ingen anledning.

Hiroshima har sin sorgsna historia som vi antagligen aldrig kommer att glömma om och som vi måste lära oss utav, att krig inte bara handlar om att vinna makt. Det handlar även om att förlora liv och inte bara makt. Jag tror inte att någon riktigt förstår hur det var och jag är ärligt talar glad över att inte förstå den hemska upplevelsen till dens helhet.

Hursomhelst. Hiroshima har även andra mer gladare sidor som vi fick uppleva senare på dagen!

Efter muséet köpte jag och mitt gäng en massa massa massa godis som vi skulle äta på den kommande kvällen! Det är tydligen något alla gör på klassresan.

När vi kom fram till hotellet checkade vi in och åt middag! Här är en bild på middagen som består av lite Tonkatsu, kyckling och Okonomiyaki!

Andra dagen fick vi bestämma själva var vi ville åka och mitt gäng bestämde sig för Ninoshima, vilket var ett sjukhus och även en kyrkogård under WW2. Där fick vi se ännu en gång om hur folk blev skadade och vad de sa under tiden de led. De alla sökte efter vatten, men efter bomben blev allt vatten förgiftat/radioaktivt, alltså odrickbart. Jag förstod tyvärr inte allt av vad guiden sa, men tårögda blev vi alla.

Ninoshima var ett riktigt fint ställe! Här får ni se ett par bilder!

Efter Ninoshima åkte vi tillbaka till Hiroshima (med båt som jag glömde nämna innan). Vi tog bussen till ett ställe där det bara finns Okonomiyaki, vilket var riktigt riktigt gott! Här kommer någon bild! Åh så gott!

Fun fact: det finns olika typer av Okonomiyaki i Japan så om ni kommer hit någon dag så borde ni testa dem alla 😉

Efter lunchen köpte vi ännu mer godis för dagens kväll! Sedan åkte vi tillbaka till hotellet, tog en snabbis till spat och sedan middag tillsammans med alla från årskurs ett!

Efter middagen var det dags för en liten halloween show, eller rättare sagt dans och komedi show! Tog tyvärr ingen video eller bild! Men det var sååååååå kul!!

P.S en av mina klasskamrater åt glass med ÄTPINNAR?! Helt sjukt att man ens kan göra det, high level Japanese skills!

Sista dagen var vi alla riktigt trötta eftersom vi i princip aldrig sov och bara pratade heeela natten. Jag var riktigt trött så jag somnade tidigare än alla andra, såklart..

Men men men, eftersom det var den sista dagen kämpade vi alla med att hålla humöret uppe och ögonen öppna!

IDAG skulle vi åka till Miyajima WOW!! Jag älskar den ön! Det är så himla himla vackert! Bara kolla in vyn! Vi hade även så tur med vädret!

Det var allt för denna resan! Jag är såååå tacksam för att jag fick åka till Hiroshima med mina klasskamrater! Fick lära känna nya personer från andra klasser och även komma lite närmre de andra! Om ni ska på ett utbytesår någon gång ÅK MED PÅ SKOLRESAN!!!